الوپوکه

ارسال انواع پوکه معدنی به سراسر کشور    

تلفن ثبت سفارش

09180530669

پوکه معدنی چیست؟+انواع پوکه معدنی+مشاوره رایگان

در حال بارگیری پوکه معدنی

همانطور که از نامش مشخص است یک ماده معدنی است و یک کانی محسوب می شود، کانی به موادی گفته می شود که به طور طبیعی در طبیعت یافت می شود و در پوسته زمین موجود است اما واقعا پوکه معدنی چیست؟ طبق تحقیق دانشگاهی عناصر موجود در این کانی شامل آهن، آلومنیوم، منیزیم،کلسیم و سدیم است.

چگونگی به وجود آمدن پوکه معدنی به این شکل بوده که ابتدا مواد مذابی که داخل گوشته زمین در عمق 350 کیلومتری زمین بوده به سطح زمین حرکت کرده و به داخل کوه های آتشفشانی که در پوسته زمین است رسیده.

این ماده مذاب همراه با گاز های آتشفشانی و آب فرآوان از دل کوه بیرون می آیند و به اطرف کوه آتشفشان میریزد و سریع سرد می شوند این سریع سرد شدن باعث میشود که متبلور نشود.

یک نوشابه را در نظر بگیرید که داخل آن پر گاز است و اختلاف فشار زیادی بین داخل و بیرون نوشابه وجود دارد و وقتی در بطری را باز میکنیم باعث فواران کف مانند نوشابه میشود این اتفاق تقریبا شبیه ساز فوران مواد مذاب و تشکیل پوکه معدنی است.

مواد مذاب به صورت آزادانه و کف مانند سرد شده اند چون اگر این ماده مذاب تحت فشار بود به سنگ فشرده و شفافی تبدیل میشد.

پس از سرد شدن به کانی هایی به صورت متخلخل و اسفنجی تبدیل شده اند.

اگر سنگ رنگ روشنی داشته باشد به معنای وجود سیلیس زیاد و آهن و منیزیم کم آن است مانند پوکه تبریز و رنگ سیاه داشته باشد بلعکس این قضیه است مانند پوکه قروه.

برخی گمانه زنی ها وجود دارد که میگوید این مواد مذاب در زیر دریا فوران کرده است به دو دلیل: 1. سرد شدن سریع این مواد مذاب 2. وجود آب فراوان برای حبس شدن در این حفره ها.

به همین خاطر عمده کشور های استخراج کننده پوکه معدنی، کشور های اطراف دریای مدیترانه هستند مانند ایتالیا و ترکیه و یونان و اسپانیا.

دلیل اسفنجی بودن آن همان گاز و آب است که هنگام سرد شدن درون این حفره ها حبس شده اند که به این کانی (Pumice) یا همان پوکه معدنی می گویند.

آتشفشان فعال
کوه شامل پوکه معدنی

با نگاه به عکس های بالا متوجه داستان لایه لایه شدن کوه شده اید که این ویژگی نشان میدهد که مواد مذاب در فواصل زمانی به روی زمین آمده و سرد شده.

مرغوب ترین پوکه، متعلق به معادن کردستان است که چون اکثر این معادن واقع در شهر قروه است به پوکه معدنی قروه مشهور است.

این کانی انواع و اقسام و رنگ های مختلفی دارد که در این صفحه به صورت کامل به آن اشاره می کنیم.

سایت ویکی پدیا در مورد پوکه معدنی چنین می نویسد:(در تیتر سایت ویکی پدیا به اشتباه اسم سنگ پا آورده شده)

پوکه معدنی از گدازه‌های آتشفشانی تشکیل شده که پس از رسیدن به سطح زمین سرد شده و به صورت دانه‌های ریز و درشت درآمده که سطح آن حبابی و دارای سوراخ‌هایی است. نام علمی آن پومیس (Pumice) است. از بارزترین ویژگی‌هایش استحکام بالا و سبکی آن است. پوکه معدنی یک نوع سنگ آتش فشانی بسیار سبک و متخلخل است‌. این نوع سنگ آتش فشانی زمانی ساخته می‌شود که گاز گدازه‌های شیشه ای که در حال سرد شدن هستند به سرعت خارج می‌شوند. محل استخراج فقط در مناطق آتشفشانی است. پوکه معدنی دارای وزن پایین و مقاومت و سختی بالایی است؛ بدین جهت از آن در ساخت و ساز ساختمانی استفاده می‌شود. در صنعت ساختمان سازی از پوکه معدنی برای شیب بندی کف و سقف استفاده می‌شود و آن به جهت سبک سازی سازه است.

5 ویژگی برتر پوکه معدنی

  • سبک بودن: مهم ترین ویژگی و برتری پوکه معدنی وزن کم و در عین حال مقاومت زیاد آن در برابر فشار است که علت وزن کم آن بخاطر اسفنجی بودن و متخلخل بودن آن است.
  • عایق بودن: اگر به عایق های دیوار و کف توجه کنیم همه آنها یک ویژگی مشترک دارند آن هم این است که وجود هوا بین این مصالح و ابزار باعث عایق بودن آن می شود مثلا پنجره های دو جداره یا انواع پشم ها و … . وجود هوا بین شیشه های دوجداره این خواص عایق بودن را به این ابزار می دهد. پوکه معدنی هم بخاطر وجود حباب های هوا تمام ویژگی عایق بودن را داراست مانند عایق صدا و حرارت و رطوبت است.
  • مقاومت در برابر فشار: در این ویژگی می خواهم به استخوان پرندگان اشاره کنم که پرندگان به دو ویژگی نیاز دارند هم استحکام بالا و هم سبک بودن استخوان ها که در پروازشان مشکلی ایجاد نکند، این ویژگی مشبک بودن هم در پوکه معدنی هم هست که در عین سبک بودن استحکام بالایی دارد.
شباهت استخوان پرنده با پوکه معدنی
  •  جلوگیری از ورود حشرات موذی: وقتی از پوکه معدنی برای کف سازی و شیب بندی استفاده می شود بخاطر خاصیت ریز بودن و داشتن اندازه های متفاوت تمام حفره ها را پر می کند و مانع ورود و زندگی موجودات موذی می شود.
  •  کم هزینه بودن: اجرای پوکه معدنی برای ساختمان نیازی به متخصص ندارد و خودتان به راحتی میتوانید آن را اجرا کنید که این امر باعث پایین آمدن هزینه های ساخت می شود.

انواع پوکه معدنی و موارد استفاده آن

پوکه ها با توجه به اندازه و رنگ و نحوه ساخته شدنش به انواع و اقسامی طبقه بندی می شود که در حالت کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند: پوکه معدنی و پوکه صنعتی.
ابتدا با هم انواع پوکه را معرفی و برسی می کنیم سپس به موارد استفاده آن می پردازیم.

برای ثبت سفارش و مشاوره رایگان با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09180530669

پوکه معدنی

همانطور که بالاتر  خواندید پوکه معدنی یک کانی یا مواد طبیعی است و ساخته دست طبیعت است، پوکه معدنی از نظر رنگ و اندازه انواع مختلفی دارد که در زیر همه آنها را برسی خواهیم کرد:

پوکه ماسه ای (پودری)

همانطور که از نامش پیداست به دلیل شباهت از لحاظ ظاهری و کاربردی به ماسه آن را پوکه ماسه ای می نامند البته بخاطر ریز بودنش گاهی به آن پوکه پودری هم می گویند.
بیشتر برای ساخت بتن و بلوک و ترکیب آن با پوکه های دیگر برای کف سازی استفاده می شود.
این نوع پوکه ریز ترین نوع پوکه است که ابعاد آن چیزی حدود 1 الی 6 میلی متر است و وزن ان در هر متر مکعب 800 تا 900 کیلو گرم است.

پوکه عدسی

پوکه عدنی با توجه به نامگذاری آن، هم اندازه عدس است، این پوکه نیز برای ساخت بتن سبک مورد استفاده قرار می گیرد و به تبع آن این بتن سبک برای ساخت بلوک های سبک برای سبک سازی دیوار و کف و سقف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.
مشخصات ظاهری این نوع پوکه از لحاظ اندازه حدود 10 الی 16 میلی متر است و وزن آن در هر متر مکعب حدود 600 الی 700 کیلو گرم است.

پوکه نخودی

پوکه نخودی کمی از پوکه عدسی بزرگتر است ولی این نوع پوکه با توجه به اندازه ای که دارد استحکام بالاتری نسبت به پوکه عدسی دارد ولی همان کاربرد را پوشش می دهد.

پوکه نخودی در سبک سازی شیب بندی ساختمان ها و بلوک زنی مورد استفاده قرار می گیرد.

پوکه نخودی سایزی بین 8 الی 18 میلی متر دارد که ویژگی متخلخل بودن آن باعث می شود که وزن کمی داشته باشد.

پوکه بادامی

این نوع پوکه اندازه ای بین 15 تا 30 میلی متر دارد که بزرگترین نوع پوکه حساب می شود و به همین خاطر این نوع پوکه کاربرد زیادی برای شیب بندی و افزایش ارتفاع کف دارد اما در بلوک زنی استفاده نمی شود.

پوکه مخلوط

به سفارش شما عزیزان با توجه به نیازی که دارید میتوانیم انواع پوکه را ترکیب کنیم و برای شما ارسال کنیم.

پوکه سفید

پوکه سفید در معادن قروه یافت نمی شوند پس اگر کسی به شما پوکه سفید قروه را پیشنهاد داد بدانید در حال کلاه برداری و سواستفاده از اطلاعات کم شماست.

پوکه معدنی سفید در معدن تبریز وجود دارد و بیشتر برای بلوک زنی استفاده می شود.

پوکه صنعتی

نظر مهندس یاوری در مورد تفاوت های پوکه معدنی و پوکه صنعتی و فوم بتن

همانطور که از اسمش پیداست پوکه صنعتی ساخته دست انسان هاست و یک مصالح مصنوعی است و در کارخانه ها ساخته می شود شباهت زیادی به پوکه معدنی دارد از جمله سبک بودن و متخلخل بودن و … اما چون توسط کارخانه ها ساخته می شود هزینه تولید آن بالا می رود و نسبت به پوکه معدنی قیمت بالاتری دارد.

استفاده پوکه معدنی در ساختمان

در ساختمان سازی چند فاکتور خیلی مهم است که دو تا از این فاکتور ها استحکام و سبک بودن خیلی مهم است و مخصوصا برای ساختمان های چند طبقه و آپارتمان سبک بودن فوق العاده فاکتور مهمی است و میدانید که پوکه معدنی یکی از خواص مهم آن سبک بودن آن است پس پوکه تاثیر بسزایی در سبک بودن سازه دارد.

استفاده پوکه معدنی در کشاورزی

چون بحث خاک و کشاورزی است میخواهم به موضوع وجود کرم های خاکی در خاک اشاره کنم که وجود کرم های خامی باعث به وجود آمدم حفره در خاک می شود و همین امر رد و بدل شدن هوا داخل خاک بیشتر  می شود که به حاصل خیزی خاک کمک می کند پوکه معدنی هم اگر با خاک کشاورزی ترکیب شود این خاصیت عبور هوا را به خاک میدهد.

وجود املاح معدنی در این کانی از جمله آهن، آلومنیوم، منیزیم،کلسیم و سدیم باعث حاصلخیزی و غنی شدن خاک کشاورزی ما می شود.

از طرفی خنثی بودن این کانی از نظر اسیدیته بودن به خاک هیچ آسیبی نمیزند اما کود های شیمیایی چون حالت خنثی ندارند خاک را بعد مدت ها خراب می کنند. 

استفاده پوکه معدنی در کارخانه جات

این کانی در کارخانه های نساجی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان مثال برای زاپ دار کردن شلوار ها که مد امروزه اقتضا می کند با کمک فراورده های پوکه معدنی انجام می شود و چون پوکه واکنش پذیری کمی دارد و آسیبی به محصولات نمی رساند ابزار محبوبی محسوب می شود.

استفاده پوکه معدنی در تصفیه خانه ها

امروزه با توجه به اینکه کشور در خشکسالی به سر میبرد تصفیه آب بسیار هائز اهمیت است از این رو با توجه به اینکه پوکه معدنی در اندازه های مختلف وجود دارد و همچنین وجود سوراخ هایی در دل این کانی باعث می شود که افراد مایل باشند از این محصول به عنوان فیلتر کردن و تصفیه آب استفاده کنند که با استفاده از تصفیه های لایه ای اکثر مواد اضافی آب را جدا میکند. 

استفاده پوکه معدنی برای سلامت پوست

از این کانی در اندازه های خیلی ریز در اسکراپ های پوستی به کار می رود که این امر باعث بهتر شدن خاصیت پاکسازی در پوست می شود.

چون پوکه حالت خنثی دارد و با ماده ای واکنش شیمیایی نمی دهد برای کارخانه های بهداشت و سلامت پوست ابزاری محبوبی است.

معروف ترین محصول مورد استفاده انسان ها برای سلامت پوست که در هر خانه ای یافت می شود سنگ پا است که جنس آن دقیقا همین کانی است.

پوکه معدنی قروه

همانطور که پیش تر اشاره شد پوکه معدنی قروه بخاطر استحکام بالا و همچنین وزن کم آن محبوب ترین پوکه معدنی کشور محسوب می شود.

امروز از هر مهندس سازه ای تحقیق کنید به شما پوکه معدنی قروه را برای کف سازی و شیب بندی و بلوک زنی و… پیشنهاد می دهند.

برتری پوکه نسبت به سایر مصالح

پوکه معدنی همیشه با فوم بتن مقایسه می شود اما سوال پیش می آید کدام مصالح برای ساخت و ساز بهتر است؟

 فوم بتن یا پوکه معدنی؟

در زیر به برسی و مقایسه این دو نوع مصالح می پردازیم.

نظر مهندس قلی پور راجع به تفاوت های پوکه معدنی و فوم بتن

فوم بتن

فوم بتن به بتن سبک معروف است، که از ترکیب آب، سیمان، فوم کف زا و ماسه نرم تشکیل می شود که البته خیلی مهم است که مواد آن با نسبت درستی ترکیب شود.

این نوع مصالح وقتی خشک می شود حالت اسفنجی پیدا میکند که باعث می شود چگالی آن پایین باشد که اسفنجی شدن آن بخاطر ماده شیمیایی است که با آن ترکیب می شود.

مزایای فوم بتن

  • عیق صوتی و حرارتی
  • سرعت بالا در اجرا
  • مقاومت در برابر حریق
  • وزن کم آن

معایب فوم بتن

  • آسیب به سلامتی هنگام اجرا بخاطر وجود بخار های شیمیایی
  • تخصص  برای اجرای آن
  • دستگاه گران برای اجرای آن
  • تخلخل کمتر در سطح آن بخاطر وجود گرانش
  • در طول زمان نشست می کند
  • تغییر دما باعث ضعیف شدن مقاومت آن می شود

پوکه معدنی پرلیت

به وجود آمدن این نوع پوکه هم مانند پوکه معدنی است اما بیشتر مواد تشکیل دهنده این پوکه آهک است که همین امر باعث شده رنگ این مصالح سفید شود و همچنین مقاومت کمی دارد و با کمی فشار پودر می شود و این ویژگی باعث شده که در ساختمان از این نوع پوکه هیچ استفاده ای نشود.

اما پرلیت مزایایی هم دارد آن هم این است که خاصیت نگهداری آب را دارد که این امر باعث می شود بعد از آبیاری خاک در مدت طولانی تر مرطوب بماند و همچنین مانند پوکه معدنی بخاطر وجود املاح در این کانی ترکیب آن با خاک باعث غنی شدن خاک می شود.

پوکه معدنی پوزولانی

این نوع پوکه متشکل از مواد سیلیسی و آلومینیومی است که تشکیل آن دقیقا مانند پوکه معدنی است و حاصل مواد مذاب و گاز های آتشفشانی است ولی با این تفاوت که در مجاورت رطوبت و آهک خشک میشود که همین امر باعث سفید بودن رنگ آن شده.

این پوکه به تنهایی خاصیت و کاربردی ندارد و در کف سازی و شیب بندی استفاده ای ندارد و باید آن را با سیمان و آب ترکیب کنیم برای ساخت بتن سبک و بلوک سبک و …. .

همانطور که در این مقاله با پوکه معدنی آشنا شدید، پوکه انواعی دارد و همچنین مهم است که از کدام معدن استخراج شود و بر اساس این فاکتور ها قیمت متفاوتی دارد بنابراین برای کسب اطلاع دقیق نسبت به قیمت این محصول با شماره 09180530669 تماس بگیرید.

2 پاسخ

  1. سلام آیا رنگ پوکه معدنی نشانگر کیفیت اونه؟ یعنی هرچقدر پوکه سیاه باشه یعنی بهتره؟

    1. سلام، خیلی خلاصه بهتون بگم خیر، رنگ پوکه معدنی نشانگر کیفیت اون نیست، عرف شده که میگن پوکه معدنی سیاه رنگ که به پوکه احمد آباد معروفه از همه پوکه معدنی ها بهتره، درسته پوکه سیاه احمد آباد یکی از مرغوب ترین پوکه معدنی سطح کشوره اما پوکه های سرخ رنگ و قهوه ای رنگی داریم که کیفیت خیلی بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *